Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Zespół Szkolno - Przedszkolny w Stobnie Siódmym

Stobno Siódme 26, 62-872 Godziesze Małe

 

Statut Publicznego Przedszkola w Stobnie Siódmym

Na podstawie:
1) Art. 102 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz.
910)
2) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 60),
3) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze
zm.)
4) Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1327).
3
Rozdział 1
NAZWA PRZEDSZKOLA
§ 1.
1. Przedszkole nosi nazwę Przedszkole Publiczne w Stobnie Siódmym.
2. Przedszkole wchodzi w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Stobnie Siódmym
2a. Siedzibą przedszkola jest budynek nr 26 w Stobnie Siódmym.
3. Przedszkole używa pieczątki w brzmieniu:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Stobnie Siódmym
Przedszkole Publiczne w Stobnie Siódmym
Stobno Siódme 26, 62-872 Godziesze
Tel. 62 761 11 55.
Rozdział 2
INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
§ 2.
1. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Godziesze Wielkie, z siedzibą przy
ul. 11 listopada 10, 62-872 Grodziesze Wielkie, organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest
Wielkopolski Kurator Oświaty z siedziba w Poznaniu – Delegatura w Kaliszu, z siedzibą przy
ul. Kolegialnej 4, 62-800 Kalisz.
2. Przedszkole jest przedszkolem publicznym.
§ 2a
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne w Stobnie Siódmym;
2) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stobnie Siódmym
w skład którego wchodzi Przedszkole Publiczne w Stobnie Siódmym;
3) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Stobnie Siódmym;
4) Nauczycielu – należy przez to rozumieć zatrudnionych pracowników pedagogicznych
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stobnie Siódmym;
5) Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby
(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
6) Ustawie Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.).
4
Rozdział 3
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo oświatowe, a w szczególności:
1) wspomaga i stymuluje rozwój i edukację dzieci objętych obowiązkiem rocznego
przygotowania przedszkolnego tak, aby przygotować je do podjęcia edukacji w szkole
podstawowej;
2) sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
3) wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole;
4) zapewnia bezpieczne i optymalne warunki do opieki i harmonijnego, psychoruchowego
rozwoju, wychowania i edukacji dziecka, poszanowania godności osobistej oraz życzliwego
i podmiotowego traktowania;
5) planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną oraz ponosi odpowiedzialność za jej
jakość;
6) realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową dla
przedszkoli i oddziałów przedszkolnych.
1a. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
2. Realizacja zadań wynikających z Ustawy prawo oświatowe umożliwia dzieciom :
1) podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej, poprzez:
a) organizowanie nauki religii za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia,
zgodnie z odrębnymi przepisami;
b) zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
c) organizowanie uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem
symboli państwowych;
d) zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych,
krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej
okolicy;
e) przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
f) organizowanie nauki religii za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia,
zgodnie z odrębnymi przepisami;
g) udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w
zakresie nauki, kultury i sportu;
h) tworzenie tradycji przedszkola;
i) wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina;
2) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez współpracę z poradnią
pedagogiczno - psychologiczną, pracę indywidualną z dzieckiem, rozmowy indywidualne
z rodzicami;
3) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej;
5
4) organizację zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości
rozwojowych dzieci;
5) organizację opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
2a. Do zadań przedszkola należy:
1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym
obszarze jego rozwoju;
2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w
poczuciu bezpieczeństwa;
3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności
korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu
rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem
indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby
tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo
w ruchu drogowym;
8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie
psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w
przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych
możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu,
środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz
norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów
techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania
intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi
przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających
rozwój tożsamości dziecka;
13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania
przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu,
6
inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości
możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych
o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych
dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do
osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami;
17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
2b. Wskazane cele i zadania są realizowane we wszystkich obszarach edukacji (fizyczny,
emocjonalny, społeczny, obszar poznawczy) przedszkola opisanych w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem opisanych wiadomości i umiejętności, którymi
powinny wykazać się dzieci kończące wychowanie przedszkolne.
3.W przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna zgodnie z przepisami
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno –pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne.
5. Rodzic ma możliwość niewyrażenia zgody na udział dziecka w specjalistycznych zajęciach
poprzez pisemne oświadczenie.
6. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą działania
pedagogiczne mające na celu:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobów
ich zaspokajania, w tym:
a) obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w
szkole – diagnoza przedszkolna;
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych oraz
zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci.
7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dziecka;
2) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży.
8. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1) rodziców dziecka;
2) dyrektora;
3) nauczyciela lub specjalisty prowadzących zajęcia z dziećmi;
7
4) higienistki szkolnej;
5) poradni;
6) pomocy nauczyciela;
7) pracownika socjalnego;
8) asystenta rodziny.
9.W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest wychowankom w formie:
1) bieżącej pracy z dzieckiem;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, , rozwijających
kompetencje emocjonalno-społeczne, innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) porad i konsultacji;
5) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego;
10. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom i nauczycielom w
formie:
1) porad;
2) konsultacji;
3) warsztatów i szkoleń.
11. Przedszkole w miarę możliwości i potrzeb organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia
nieprawidłowości do momentu podjęcia nauki w szkole.
12. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powołuje
zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
13.Powołany przez dyrektora zespół do spraw planowania, koordynowania i udzielania pomocy
psychologiczno - psychologicznej wychowankowi przedszkola:
1) planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu;
2) ustala dla dziecka formy udzielania tej pomocy oraz okres ich udzielania oraz wymiar godzin,
w którym poszczególne formy będą udzielane;
3) ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym
szczególne uzdolnienia;
4) dokonuje okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym efektywności
prowadzonych zajęć;
5) przedstawia wnioski i zalecenia do dalszej pracy;
6) opracowuje i wdraża indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
14. (uchylony)
15. (uchylony)
8
ROZDZIAŁ 4
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§ 4.
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o
obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami
wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.
2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w
podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
3. Program wychowania przedszkolnego zawiera:
1) szczegółowe cele edukacyjne;
2) tematykę materiału edukacyjnego;
3) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
4. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów
zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:
1) opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
2) zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
3) zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
5. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu,
dyrektor może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego
wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
6. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
7. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor.
8. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią
zestaw programów wychowania przedszkolnego.
9. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania
przedszkolnego całości podstawy programowej.
10. Szczegółowe procedury dopuszczania programów wychowania przedszkolnego określone są
w odrębnym dokumencie.
§ 5.
1. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu
oraz zajęć poza przedszkolem poprzez:
1) realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 20 niniejszego statutu;
2) zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym;
a) (uchylony)
b) (uchylony)
c) (uchylony)
d) (uchylony)
9
3) opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, które uwzględniają równomierne
rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach i różnorodność zajęć w każdym dniu;
4) przestrzeganie liczebności grup;
5) odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
6) oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
7) prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami
zajmującymi się ruchem drogowym;
8) kontroli obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów
dokonuje dyrektor co najmniej raz w roku;
9) oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób trwały i wyraźny;
10) zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola w sposób
uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
11) ogrodzenie terenu przedszkola;
12) zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń
gospodarczych;
13) wyposażenie przedszkola w apteczkę zaopatrzoną w niezbędne środki do udzielenia
pierwszej pomocy i instrukcje o zasadach udzielania tej pomocy;
14) dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym
dzieci niepełnosprawnych;
15) zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i
wycieczkach poza teren przedszkola;
16) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
17) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć
poza terenem przedszkola,
18) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin
wycieczek i wyjść.
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli
wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci. O zawieszeniu zajęć,
odpowiednio organ prowadzący lub dyrektor zawiadamiają organ sprawujący nadzór
pedagogiczny.
§ 5a.
1. Dziecko przyprowadza rodzic lub inna osoba dorosła;
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby, zdolne do podejmowania
czynności prawnych (które ukończyły 13 rok życia), upoważnione na piśmie przez rodziców.
Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane,
3. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic dziecka na piśmie potwierdzając
własnoręcznym podpisem,
10
4. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego
z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
5. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa
(osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających),
6. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje Dyrektora
szkoły. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem,
7. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do czasu zakończenia zajęć, nauczyciel
zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie,
8. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być
poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
9. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola określone są
w odrębnym dokumencie.
§ 5b.
1. Przedszkole może organizować zajęcia stymulujące rozwój dla dzieci od chwili wykrycia
niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
2. Celem zadań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest:
1) wczesne, kompleksowe i wielospecjalistyczne oddziaływanie terapeutyczne skierowane na
dziecko dostosowane do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
2) pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole poprzez usprawnianie w zakresie
logopedii, neurologopedii, rehabilitacji oraz stosowanie innych ćwiczeń ogólnorozwojowych
w zależności od potrzeb dziecka i rodziny;
3) pomoc rodzinie w rozpoznawaniu niepełnosprawności dziecka;
4) pomoc rodzicom w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka;
5) wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dzieckiem;
6) zapobieganie ewentualnym przyszłym niepowodzeniom dziecka w szkole.
3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka realizuje Zespół Wczesnego
Wspomagania Rozwoju Dziecka powołany przez dyrektora Przedszkola.
4. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi
o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści- w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
5. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny
dziecka;
11
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej
w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego
potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego
wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji
programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania
postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian
w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego
rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
6. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu
wczesnego wspomagania.
7. Ustala się następujące zasady organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
1) zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości
psychofizycznych i potrzeb dziecka;
2) zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
8. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
1) udzielenie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie
zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz
w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych
i niezbędnego sprzętu.
§ 6.
1. Przedszkole zapewnia dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych
społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do pobytu w przedszkolu, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
4) zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
2. Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych wynosi 2 godziny tygodniowo.
3. Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu
przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem
przedszkolnym.
12
4. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor na
wniosek rodziców i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje
indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń
dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
5. Zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego są
prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzył prowadzenie
tych zajęć.
6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w
innym przedszkolu.
7. Zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego mogą być
organizowane odpowiednio:
1) z grupą wychowawczą w przedszkolu, albo;
2) indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu przedszkola w zakresie określonym w orzeczeniu
w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola;
3) w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym.
8. W indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści
wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb i możliwości
psychofizycznych dziecka.
9. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych
treści wynikających z podstawy programowej, stosownie do możliwości psychofizycznych
dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
10. Na podstawie orzeczenia dyrektor ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz formy i zakres
pomocy psychologiczno- pedagogicznej .
11. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin, odbywanych
w ciągu co najmniej 2 dni.
12. Dzieciom objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem
przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, w celu ich
integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor w miarę
możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia,
organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola.
§ 7.
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej
z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
13
1) udzielenie pomocy materialnej we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
w Godzieszach Wielkich;
2) występowania o pomoc do Rady Rodziców, sponsorów i organizacji.
Rozdział 5
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 8.
1. Organami przedszkola są :
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
2. Każdy z wymienionych organów w ust. 1. działa zgodnie z Ustawą Prawo oświatowe. Organy
kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy.
Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem Przedszkola.
§ 9.
1. Dyrektor:
1) kieruje przedszkolem jako jednostką samorządu terytorialnego;
2) jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
3) jest organem nadzoru pedagogicznego;
4) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
5) wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
2. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest
bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
3. Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora określa ustawa prawo oświatowe i
inne przepisy szczegółowe.
4. Do obowiązków dyrektora należy :
1) opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych przedszkola (roczny plan pracy,
arkusz organizacyjny, tygodniowy rozkład zajęć);
2) opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;
3) dobór kadry i jej zatrudnianie;
4) kierowanie całokształtem działania przedszkola, a w szczególności:
a) stwarzanie warunków do harmonijnego rozwoju dzieci,
b) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli, organizowanie doskonalenia
zawodowego kadry pedagogicznej oraz ocenianie tej kadry,
c) opracowanie organizacji mierzenia jakości pracy przedszkola, ustala sposób jego wykonania ,
dokumentowania oraz wykorzystywania wyników,
d) opracowanie programu rozwoju przedszkola z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości
pracy przedszkola,
14
e) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny,
f) właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji działalności wychowawczo -
opiekuńczej zgodnie z przepisami,
g) realizowanie zarządzeń organu prowadzącego oraz uchwał Rady Pedagogicznej zgodnie z jej
kompetencjami,
h) dysponuje środkami finansowymi, określonymi w planie finansowym przedszkola, ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) dokonuje raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na
placu zabaw,
j) organizuje prace konserwacyjno-remontowe,
k) powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola,
l) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
dziecka;
5) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w
czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
6) organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci;
7) wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność
przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
8) współpracuje z pielęgniarka albo osobami (instytucjami) sprawującymi profilaktyczną opiekę
zdrowotną nad dziećmi
9) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
10) sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez wykonywanie zadań i czynności,
w szczególności poprzez:
a) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy
przedszkola,
b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia
zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,
d) monitoruje pracę przedszkola;
11) zapewnia pracownikom przedszkola szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat
sposobu postępowania wobec dzieci przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do
potrzeb zdrowotnych dzieci.
4a. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli
wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. O zawieszeniu
zajęć, odpowiednio organ prowadzący lub dyrektor zawiadamiają organ sprawujący nadzór
pedagogiczny.
5. Dyrektor ma prawo do:
15
1) wydawania poleceń wszystkim pracownikom,
2) zatrudniania i zwalniania pracowników,
3) premiowania i nagradzania pracowników,
4) kontrolowania pracy nauczycieli i innych pracowników,
5) decydowania o wewnętrznej organizacji pracy,
6) wykorzystania wg swego uznania środków finansowych przyznanych na działalność
przedszkola,
7) skreślenia dziecka z listy uczęszczających do przedszkola w przypadkach określonych
w statucie (skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej),
8) reprezentowania przedszkola na zewnątrz, podpisywania dokumentów i korespondencji.
5a. Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola;
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętymi w
ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkola;
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy wychowanków;
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji
zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
6) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych
przez przedszkole.
6. Dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora)
jest obowiązany powiadomić:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
2) organ prowadzący szkołę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
7. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora, a także
za zgodą organu prowadzącego może tworzyć inne stanowiska kierownicze.
§ 10.
1. Rada Pedagogiczna Przedszkola wraz z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im.
Kardynała Stefana Wyszyńskiego tworzy Radę Pedagogiczną Zespołu Szkolno- Przedszkolnego
w Stobnie Siódmym. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu
i w szkole.
3. Rada Pedagogiczna działa na podstawie regulaminu Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno –
Przedszkolnego w Stobnie Siódmym.
4. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane
przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym
przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność
opiekuńczo-wychowawcza.
16
4a. W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowanie
zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej.
4b. W takim przypadku głosowanie członków Rady Pedagogicznej może odbywać się w formie:
1) wiadomości e-mail przesłanej przez nauczyciela z wykorzystaniem skrzynki elektronicznej
służbowej wskazanej przez nauczyciela;
2) głosowania przez podniesie ręki w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej organizowanych
w formie wideokonferencji.
5. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
1) uchwala regulamin swojej działalności;
2) zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;
3) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego, po zaopiniowaniu tych
projektów przez Radę Rodziców;
4) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy zapisane dziecko;
5) ustala organizacje doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;
6) uchwala statut przedszkola i wprowadza zmiany do statutu;
7) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego
nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
6. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1) opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego;
2) opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych;
3) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) opiniuje projekt finansowy przedszkola;
5) opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora;
6) wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;
7) opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
8) opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu;
9) opiniuje organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
10) opiniuje inne, istotne dla działalności Przedszkola propozycje dotyczące procesu
wychowania, nauczania i opieki.
7. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) przygotowuje projekt zmian (aktualizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczenia
tekstu jednolitego statutu;
2) może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora;
3) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
4) głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora;
5) ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan przedszkola i występuje z wnioskami do
organu prowadzącego;
6) uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli;
7) wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora;
8) wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
17
8. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
8a. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi
funkcje kierownicze w przedszkolu lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na
takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
8b. Nie przeprowadza się głosowań tajnych podczas posiedzeń zdalnych zorganizowanych za
pomocą przyjętych środków komunikacji elektronicznej.
9. Zebrania rady Pedagogicznej są protokołowane. Osoby biorące udział w zebraniu rady
pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady
Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także
nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 11.
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.
2. Rada Rodziców tworzy wspólnie z Radą Rodziców Szkoły Radę Rodziców Zespołu Szkolno-
Przedszkolnego w Stobnie Siódmym.
3. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami przedszkola.
4. Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu Rady Rodziców Zespołu Szkolno –
Przedszkolnego w Stobnie Siódmym.
5. Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
1) uchwala regulamin swojej działalności;
2)(uchylony);
3)(uchylony)
6. Zasady uchwalania wymienionych wyżej programów określają odpowiednie przepisy.
7. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1) opiniuje plan finansowy przedszkola składanego przez dyrektora;
2) opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;
3) opiniuje pracę nauczyciela;
4) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia
w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
5) opiniuje prowadzenie dodatkowych zajęć.
8. Rada Rodziców może:
1) wnioskować do dyrektora o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
2) występować do dyrektora, innych organów przedszkola, organu sprawującego nadzór
pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach
przedszkola;
3) delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata
na stanowisko dyrektora.
18
§ 12.
1. Zasady współdziałania poszczególnych organów:
1) każdy z organów ma zagwarantowanie swobodnego działania i podejmowania decyzji
w ramach swoich kompetencji;
2) pomiędzy organami przedszkola następuje bieżąca wymiana informacji o podjętych
i planowanych działaniach lub decyzjach;
3) wszelkie konflikty powstające na terenie przedszkola rozwiązywać będzie dyrektor
w porozumieniu z odpowiednimi organami;
4) w razie niemożności rozwiązania konfliktu wewnątrz przedszkola dyrektor wnioskuje o pomoc
organ prowadzący przedszkole lub organ nadzorujący pracę przedszkola od strony
pedagogicznej.
5) W przypadku sporu Dyrektora z Radą Rodziców, mediatorem w sprawach dydaktyczno
– metodycznych jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach finansowo
– gospodarczych organ prowadzący.
Rozdział 6
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 13.
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku 3-4-
5-6 lat z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
3. Przedszkole jest wielo-oddziałowe.
4. Podstawa programowa jest realizowana w godzinach 9.00- 14.00.
5. Organizacja pracy przedszkola zakłada łączenie oddziałów w porze zmniejszonej frekwencji
dzieci, tj. w godzinach 7.00-9.00 oraz w godzinach 14:00 – 16:00.
6. W uzasadnionych przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, np. w okresach
międzyświątecznych, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o skróceniu czasu pracy
oddziałów lub łączeniu oddziałów.
§ 13a
Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas
ich pracy,
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie
programów wychowania przedszkolnego,
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych
prowadzonych przez przedszkole.
19
§ 14.
1. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu
wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu programów wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności
potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Są to zajęcia nieodpłatne:
1) nauka religii, nauka języka obcego, rytmika dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci i
mogą wynosić:
a) z dziećmi 3-4 letnimi – około 15 minut,
b) z dziećmi 5-6 letnimi – około 30 minut
§ 15.
1. Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o Ustawę prawo oświatowe oraz
wewnętrznego regulaminu opracowanego na podstawie wytycznych organu prowadzącego.
2. Szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola określone są w odrębnym dokumencie.
3.Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki określa arkusz organizacji
przedszkola opracowany przez dyrektora do dnia 21 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji
przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkole (Gmina Godziesze Wielkie) do dnia 29
maja.
4. W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się informacje zgodnie z Rozporządzeniem
MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i
publicznych przedszkoli.
§ 16.
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na
wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny.
1a. Ramowy rozkład dnia zawiera ustalenia o charakterze organizacyjnym, tj: godziny pracy
Przedszkola ze wskazaniem godzin pracy poszczególnych oddziałów i godziny podawania
posiłków.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dnia dla
swojego oddziału z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i propozycji dzieci i zapisują go w
dzienniku zajęć danej grupy.
2a. Z ramowym rozkładem dnia oraz szczegółowymi rozkładami dla poszczególnych grup,
rodzice zapoznawani są na pierwszym zebraniu, które odbywa się we wrześniu, a także poprzez
informacje zamieszczone na tablicy ogłoszeń w szatni przedszkola.
3. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb kształcenia nauczycieli.
4. Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada następujące pomieszczenia:
1) 4 sale zajęć z niezbędnym wyposażeniem;
20
2) szatnia;
3) łazienki;
4) ogród przedszkolny z wydzielonym boiskiem.
§ 17.
1. Dzienny czas pracy przedszkola przeznaczony na realizację podstawy programowej
wychowania przedszkolnego wynosi 5 godzin dziennie, w tym czasie realizuje się podstawy
programowe wychowania przedszkolnego :
1) (uchylony)
2) (uchylony)
3) (uchylony)
4) (uchylony)
2. Dzienny czas pracy przedszkola może być dłuższy niż 5 godzin w zależności od potrzeb.
3. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktycznowychowawczych
w grupach międzyoddziałowych.
4. Czas pracy grupy międzyoddziałowej jest dostosowany do potrzeb rodziców wychowanków.
5. Ilość dzieci w oddziale międzyoddziałowym nie może przekraczać 25.
6. Terminy przerw pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
7. Dzieci przynoszą ze sobą śniadanie. Napój (herbata) przygotowywany jest przez pracownika
obsługi na miejscu – wysokość opłaty podawana jest na początku roku szkolnego. Dzieci mają
możliwość korzystania z odpłatnego obiadu i podwieczorku.
8. Nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest
bezpłatne. Zajęcia dodatkowe, zorganizowane na wniosek Rady Rodziców mogą być odpłatne.
9. Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu wnoszą rodzice po ustaleniu jej wysokości przez organ
prowadzący w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, po zasięgnięciu opinii rodziców.
§ 17a
1. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w przedszkolu obejmują preorientację
zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie
i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
2. Działania skierowane do dzieci w ramach preorientacji zawodowej:
1) prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi
robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej,
2) organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawód: strażak,
policjant, lekarz, górnik itp.,
3) organizowanie wycieczek do zakładów pracy.
3. Wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani są w realizację działań związanych
z doradztwem zawodowym (preorientacja).
21
§ 17b
1. Przedszkole może organizować i prowadzić różne formy działalności w zakresie
krajoznawstwa i turystyki.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być organizowana w ramach zajęć przedszkolnych
i poza przedszkolnych wg Procedury organizowania wycieczek. Służyć powinna
w szczególności:
1) poznawaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
2) poszerzaniu wiedzy;
3) wspomaganiu rodziny w procesie wychowania;
4) upowszechnianiu wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności
korzystania z zasobów przyrody;
5) podnoszeniu kondycji zdrowotnej oraz fizycznej.
3. Działalność, o której mowa w ust. 1 może być organizowana w następujących formach:
1) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia
programu wychowania przedszkolnego i obowiązującego programu nauczania;
2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne organizowanych w celu nabywania wiedzy
o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce;
3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak konkursy, turnieje, złazy;
4) imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone, ekologiczne
Przedszkole.
4. Organizacja i program wycieczek i imprez powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań
i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.
5. Organizacja krajoznawstwa i turystyki powinna dotyczyć najbliższej okolicy, macierzystego
województwa i regionu geograficzno-przyrodniczego.
6. Udział dzieci w wycieczkach/ z wyjątkiem przedmiotowych, odbywających się w ramach
zajęć przedszkolnych/ i imprezach wymaga zgody rodziców dziecka.
7. Wycieczka lub impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym
i organizacyjnym, a także omówiona z uczestnikami w zakresie m.in. celu, trasy, harmonogramu.
8. Przedszkole zobowiązane jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa uczestnikom
wycieczki.
9. Program wycieczki lub imprezy, listę uczestników oraz imię i nazwisko kierownika
i opiekunów określa karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor przedszkola lub
upoważniona przez niego osoba.
10. Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej jest nauczyciel.
11. Do podstawowych obowiązków kierownika wycieczki lub imprezy należy:
1) opracowanie programu oraz wypełnienie karty wycieczki
2) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu wycieczki
3) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich
przestrzegania
22
4) określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i
bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki
5) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt oraz apteczkę pierwszej
pomocy
6) organizacja transportu i wyżywienia dla uczestników wycieczki
7) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
8) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
12. Opiekunem wycieczki powinien być nauczyciel lub rodzic.
13. Do podstawowych zadań opiekuna wycieczki należy:
1) sprawowanie opieki nad uczestnikami wycieczki;
2) współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki;
3) nadzór nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa;
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
14. Uczestnicy wycieczki powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych
wypadków.
15. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być finansowana:
1) z odpłatności dzieci biorących w niej udział
2) ze środków przekazanych przez Radę Rodziców
3) ze środków przekazanych przez osoby fizyczne i prawne.
§ 17c
1. W czasie ograniczenia funkcjonowania Przedszkola związanego z zagrożeniem zdrowia dzieci
nauka jest realizowana z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie
z odrębnym Zarządzeniem Dyrektora.
2. W czasie prowadzenia kształcenia na odległość nauczyciel wychowania przedszkolnego
zobowiązany jest do udostępniania rodzicom treści i zadań do samodzielnego wykonania
w domu.
3. Nauczyciel wskazując zadania do realizacji zobowiązany jest zindywidualizować pracę oraz
treści zadań do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
4. Nauczyciel na wypełnione przez dzieci zadania zobowiązany jest odpowiedzieć i wskazać co
dziecko zrobił dobrze, a co źle, co należy jeszcze powtórzyć oraz na co zwrócić uwagę.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicem.
§ 18.
1.Wysokość opłaty wznoszonej przez rodziców za jedną godzinę opieki i kształcenia dziecka w
przedszkolu poza czasem wyznaczonym na realizację podstawy programowej uchwala Rada
Gminy Godziesze Wielkie.
2.Na podstawie Uchwały nr VII/35/2011 Rady Gminy Godziesze Wielkie z dnia 30 maja 2011r
opłata za jedną godzinę opieki i kształcenia dziecka poza czasem wyznaczonym na realizację
23
podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 1 zł. (Nie dotyczy dzieci
realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego).
3. Czas pobytu dziecka w przedszkolu rodzice deklarują we Wniosku o przyjęcie dziecka do
przedszkola i Deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego.
4. Ewidencja godzin pobytu dziecka w przedszkolu prowadzona jest w dzienniku zajęć każdego
oddziału.
5. Opłatę pobiera się za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu.
6. Opłatę stanowi iloczyn miesięcznej liczby godzin, uczęszczania dziecka do przedszkola,
przekraczających czas przeznaczony na realizację podstawy programowej i wysokość opłaty za
jedną godzinę opieki i kształcenia dziecka poza czasem wyznaczonym na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
7. Opłatę pobiera się z dołu do 25 dnia każdego miesiąca.
8. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia dzieci i pracowników ustala dyrektor
w porozumieniu z organem prowadzącym.
9. Rodzicom przysługuje zwrot opłaty za wyżywienie za każdy dzień nieobecności dziecka
w przedszkolu powyżej siedmiu dni nieobecności dziecka w przedszkolu.
10. Rodzicom przysługuje zwrot opłaty za świadczenie usług poza czas przeznaczony na
realizacje podstawy programowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
11. Rodzice zobowiązani są do regularnego dokonywania opłat w terminie wyznaczonym przez
dyrektora.
12. Miesięczne opłaty za wyżywienie i opłaty za świadczenie usług poza czas przeznaczony na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego należy uiścić w sekretariacie.
13. Wyżej wymienione opłaty kwitowane są na drukach kwitariusza.
14. W celu zapewnienia optymalnej organizacji pracy przedszkola, minimalizowania kosztów
utrzymania, przedszkole prowadzi zapisy dzieci na dni robocze pomiędzy dniami wolnymi.
Przedszkole jest czynne, jeśli do jednostki zostanie zapisanych co najmniej 10 dzieci.
§ 19.
(uchylony)
Rozdział 7
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 20.
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy obsługi.
1a. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników
niepedagogicznych szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz
ustawa Kodeks pracy.
1b. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych zagrożeniem zdrowia i życia pracowników,
Dyrektor Przedszkola może zobowiązać pracowników do pracy zdalnej, na zasadach i warunkach
określonych w odrębnych przepisach.
24
2. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za
jakość i wyniki tej pracy.
2a. W ramach swoich obowiązków zawodowych nauczyciele Przedszkola wykonują następujące
zadania:
1) prowadzą zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze bezpośrednio z dziećmi lub na ich
rzecz zgodnie z powierzonym stanowiskiem pracy;
2) przygotowują się do zajęć, prowadzą samokształcenie, uczestniczą w doskonaleniu
zawodowym;
3) wykonują inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych przedszkola.
3. Wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez przedszkole.
4. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
1) sumienne i staranne wykonywanie pracy;
2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w jednostce;
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku;
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów
pożarowych;
5) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia;
6) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
4a. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku
z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia
rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów
uczniów.
5. Szczegółowe zadania i obowiązki nauczycieli:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej i odpowiedzialność za jej
jakość;
2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
3) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem
prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego
realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego
zachowania i rozwoju;
4) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną;
5) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci ich zdolności i zainteresowania;
6) organizowanie stałych spotkań z rodzicami.
6. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną:
1) dziennik zajęć dla każdego oddziału, w którym dokumentuje przebieg pracy wychowawczo -
dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym, oraz wpisuje w porządku
alfabetycznym nazwiska i imiona rodziców, adresy ich zamieszkania. Odnotowuje obecność
wychowanków na zajęciach. Fakt przeprowadzenia zajęć potwierdza podpisem.
25
7. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy metodycznej i merytorycznej ze
strony dyrektora przedszkola a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i
instytucji oświatowych i naukowych.
8. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora a
związanych z organizacją procesu dydaktyczno - wychowawczego i opiekuńczego.
8a. W przypadku realizacji kształcenia na odległość nauczyciele Przedszkola zobowiązani są do:
1) dokumentowania pracy własnej;
2) przygotowywania materiałów, zabaw sensorycznych;
3) utrzymywania stałego kontaktu z rodzicem, wytrzymując formę dialogu (a nie komunikatów);
4) zachęcania rodziny do wspólnej zabawy podczas działań plastycznych, ruchowych czy
matematycznych, odnosząc się w tym propozycjach do wiedzy o potrzebach i możliwościach
swoich wychowanków;
5) proponowania zajęć edukacyjnych sprzyjających zacieśnianiu rodzinnych relacji, np., podczas
konstruowania gier czy wykorzystywania gotowych planszówek;
6) zapraszania rodziców do dzielenia się sukcesami osiągniętymi przez dzieci, np. poprzez
publikację zdjęć;
7) przestawiania propozycji scenariuszy zajęć dydaktycznych, zestawu zabaw i ćwiczeń, które
uatrakcyjnią dzieciom czas spędzany w domu;
8) przedstawianie rodzicom pomysłów na wspólne czytanie literatury i tworzenie przez dzieci
prac na jej temat;
9) w miarę możliwości publikowania filmików metodycznych;
10) odsyłania do sprawdzonych wiarygodnych stron internetowych, portali edukacyjnych, które
oferują bezpłatny dostęp;
11) zachowania wszelkich zasad związanych z ochroną danych osobowych, zwłaszcza w pracy
zdalnej poza przedszkolem;
12) przekazywania rodzicom odpowiednich wskazówek oraz instrukcji;
13) przestrzegania zasad korzystania z urządzeń prywatnych w celach służbowych.
9. Do zakresu zadań logopedy należy:
1) diagnozowanie dzieci pod katem poprawności wymowy;
2) prowadzenie systematycznie zajęć logopedycznych;
3) stały kontakt z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń;
4) udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu;
5) udzielanie pomocy nauczycielkom dotyczącej podstawowych ćwiczeń logopedycznych;
6) organizowanie i doskonalenie warsztatu pracy;
7) prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
8) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy
przedszkola.
9a. Zadania psychologa/pedagoga przedszkolnego:
1) Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci;
26
2) Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych
potrzeb;
3) Obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i
zabawy swobodnej);
4) Prowadzenie z dziećmi indywidualnych zajęć stymulujących rozwój;
5) Indywidualna pomoc dzieciom w trudnych sytuacjach (rozstanie rodziców, śmierć, choroba);
6) Wspieranie mocnych stron dziecka;
7) Konstruowanie opinii psychologicznych lub psychologiczno – pedagogicznych;
8) Konsultacje z nauczycielami, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych;
9) Obserwacja psychologiczno-pedagogiczna zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole- diagnoza przedszkolna;
10) Profilaktyka powstawania trudności rozwojowych;
11) Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej, pomoc w podjęciu decyzji w kierowaniu dzieci na badania do Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej;
12) Prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
13) Przekazywanie wyników obserwacji i diagnozy rodzicom;
9b. Zadania terapeuty pedagogicznego:
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi
lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz
monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu
przedszkola;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym
uczniów, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w
życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10. Zadania pomocy nauczyciela:
1) współpraca z nauczycielkami, spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych
w stosunku do dzieci;
2) udział i pomoc w organizowanych sytuacjach edukacyjnych;
3) pomoc dzieciom przy jedzeniu, w czynnościach samoobsługowych;
4) troska o bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć i zabaw;
27
5) troska o wygląd zewnętrzny i samopoczucie dziecka;
6) dbanie o zabawki i pomoce dydaktyczne oraz ład i porządek w kącikach zabaw;
7) pomoc w przygotowywaniu strojów i dekoracji do wszelkich uroczystości przedszkolnych.
11. Do obowiązków woźnej należy:
1) utrzymanie czystości i bezpieczeństwa na powierzonym odcinku pracy;
2) podawanie do sal posiłków i w razie potrzeby dokarmianie dzieci;
3) pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających;
4) dbanie o bezpieczeństwo dzieci;
5) dbanie o stan techniczny urządzeń w przedszkolu i ogrodzie;
6) dbanie o estetykę otoczenia przedszkola;
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji
pracy przedszkola;
8) dbałość o sprzęt, zabawki i pomoce dydaktyczne stanowiące wyposażenie Przedszkola;
9) pełnienie dyżurów w szatni podczas schodzenia się i rozchodzenia dzieci do domu.
12. Przedszkole może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na
praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego
pomiędzy dyrektorem przedszkola lub za jego zgodą, poszczególnymi nauczycielami a szkołą
wyższą.
13. Za organizację w/w praktyk w przedszkolu odpowiedzialny jest dyrektor.
14. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności:
1) obserwowanie zajęć;
2) asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia;
3) prowadzenie zajęć wspólnie z nauczycielem;
4) samodzielne prowadzenie zajęć;
5) planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i opiekuna praktyk.
15. Udział studentów w zajęciach objętych praktykami pedagogicznymi jest dokumentowany.
Praktyki pedagogiczne podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w
przedszkolu.
§ 20a
1. Obowiązki nauczyciela w zakresie przepisów bhp i ppoż.:
1) znajomość i systematyczne przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż.;
2) branie udziału w organizowanych szkoleniach z zakresu bhp i ppoż.;
3) znajomość procedur z zakresu bhp i ppoż. obowiązujących na terenie Przedszkola;
4) znajomość rozmieszczenia sprzętu i urządzeń ppoż.;
5) posługiwanie się przydzielonym sprzętem zgodnie z instrukcjami użytkowania;
6) zgłaszanie Dyrektorowi, społecznemu inspektorowi pracy dostrzeżonych zagrożeń
i w miarę możliwości usuwanie ich;
7) dbanie, by drogi ewakuacyjne nie były zastawione, a kłódki w pełni sprawne;
8) czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci;
28
9) kontrolowanie miejsc zabawy, nauki i pracy pod kątem stanu bezpieczeństwa, przed ich
rozpoczęciem;
10) niewydawanie dzieciom sprzętu i zabawek, które samowolnie użyte, mogą stworzyć stan
zagrożenia lub spowodować wypadek;
11) ustalenie i egzekwowanie zasad i norm postępowania w grupie dziecięcej:
a) włączanie dzieci do działalności na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
w najbliższym otoczeniu;
b) systematyczne zapoznawanie dzieci z przepisami z zakresu bhp, ppoż. i ruchu drogowego;
12) każdorazowo, przed rozpoczęciem zajęć ruchowych, kontrolowanie stanu sali, ogrodu lub
innego terenu, na którym mają być prowadzone zajęcia;
13) stosowanie prawidłowego ubezpieczanie dzieci przy wykonywaniu ćwiczeń;
14) zwracanie uwagi na wydolność i sprawność fizyczną i psychiczną dzieci
i stosowanie odpowiedniego doboru ćwiczeń i przyrządów;
15) wyłączanie z zajęć dziecka lub część dzieci, których kondycja fizyczna lub psychiczna
w danym dniu nie gwarantuje pełnej sprawności i bezpieczeństwa;
16) zapewnienie dzieciom odpowiedniego nadzoru osób dorosłych podczas spacerów
i wycieczek;
17) przerwanie zajęcia, gdy stan terenu, pomieszczenia lub sprzętu zagraża dzieciom,
pracownikom lub innym osobom;
18) przestrzeganie konieczności zamykania furtki i bramy podczas pobytu dzieci w ogrodzie
przedszkolnym;
19) organizowanie i rozmieszczanie stanowiska pracy i zabawy tak, by zapewnić dzieciom
swobodę poruszania się i bezpieczeństwo działania;
20) systematyczne pogłębianie wiedzy w zakresie stosowania bezpiecznych form i metod
pracy oraz właściwe (pod względem bezpieczeństwa) dobieranie narzędzi i pomocy;
21) w razie wypadku, natychmiastowe udzielanie pierwszej pomocy, zapewnienie opieki
lekarskiej oraz powiadomienie Dyrektora i rodzica;
22) sprawowanie ciągłej opieki nad dziećmi.
§ 20b
1. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela z własnej inicjatywy lub na wniosek
nauczyciela, rady rodziców, rady pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub
organu prowadzącego.
2. Przy ocenie pracy pracowników Dyrektor bierze pod uwagę:
1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć wychowawczych i
opiekuńczych;
2) prawidłowość realizacji zadań wynikających ze statutu przedszkola;
3) kulturę i poprawność języka;
4) pobudzanie inicjatywy dzieci;
5) zaangażowanie zawodowe nauczyciela;
29
6) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka, z
uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
7) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu zajęć, właściwe
prowadzenie dokumentacji).
3. Formami pozyskiwania informacji o pracy ocenianego nauczyciela są:
1) obserwacje lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela;
2) obserwacje wykonywania przez nauczycieli powierzonych zadań;
3) analiza dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela i innej dokumentacji szkolnej;
4) rozmowa z ocenianym nauczycielem;
5) wyniki badań prowadzonych wśród rodziców, nauczycieli na temat jakości pracy przedszkola
a dotyczące pracy ocenianego nauczyciela;
6) sprawozdania z pracy ocenianego nauczyciela;
7) arkusze samooceny.
Rozdział 8
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 21.
1. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w
roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym,
w którym kończą 7 lat. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może
uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
2. W uzasadnionych przypadkach może być przyjęte do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5
roku.
3. Dziecko 2,5 letnie może być przyjęte do przedszkola, jeżeli przedszkole będzie dysponować
wolnymi miejscami.
4. (uchylony).
5. (uchylony).
6. (uchylony).
7. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci zamieszkujące na terenie
Gminy Godziesze Wielkie. Dzieci spoza Gminy Godziesze Wielkie mogą być przyjęte do
przedszkola, jeżeli po przeprowadzeniu rekrutacji nadal są wolne miejsca.
8. Dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym ma prawo do:
1) pobytu w przedszkolu w czasie godzin pracy rodziców;
2) właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno - wychowawczego zgodnie z zasadami
higieny;
3) opieki wychowawczej i warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami
przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności.
9. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
1) szanować kolegów i wytwory ich pracy;
30
2) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczyciela;
3) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
4) dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
5) przestrzegać ustalonych zasad.
§ 21a.
1. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
2. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 6 lat.
3. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim
i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym bezpłatnego transportu
i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, innej formy wychowania
przedszkolnego, jeśli droga do szkoły przekracza 3 km.
4. (uchylony)
5. W skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do przedszkola
wchodzi co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu lub z innej jednostki tożsamej
prowadzonych przez ten sam organ prowadzący.
6. Jeżeli w przedszkolu, w którym jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne, jest
zatrudnionych mniej niż 3 nauczycieli, skład komisji rekrutacyjnej uzupełnia się
o przedstawicieli lub przedstawiciela organu prowadzącego, w skład komisji rekrutacyjnej
wchodzi nauczyciel prowadzący zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego oraz co
najmniej 2 przedstawicieli organu prowadzącego.
7. W przedszkolu samorządowym organ prowadzący, wyznacza skład komisji rekrutacyjnej.
8. W skład komisji rekrutacyjnej nie mogą wchodzić:
1) dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna;
2) osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danej
szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy lub kształcenie ustawiczne w formach
pozaszkolnych.
9. Dyrektor szkoły może dokonywać zmian w składzie komisji rekrutacyjnej, w tym zmiany
osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji.
§ 22.
1. Wzmacnianie zachowań pożądanych:
1) Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:
a) ustną pochwałą nauczyciela,
b) pochwałą do rodziców.
2. Niwelowanie zachowań niepożądanych:
1) Dziecko może być upomniane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad
w przedszkolu:
31
a) reprymendą- rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania,
b) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza,
c) odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu,
odsunięcie od zabawy,
d) powtarzaniem poprawnego zachowania,
e) czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
2) W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
§ 23.
1. W placówkach wychowania przedszkolnego nie mogą być stosowane wobec wychowanków
żadne zabiegi lekarskie bez uprzedniego porozumienia z rodzicami.
2. Dziecko decyzją dyrektora przedszkola może być skreślone z listy uczęszczających do
przedszkola na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w następujących przypadkach:
1) stwarzania zagrożenia dla siebie i innych dzieci; (po wyczerpaniu wszystkich działań
ukierunkowanych na udzielenie pomocy dziecku i rodzinie);
2) braku wiadomości o dłuższych, nieusprawiedliwionych nieobecnościach dziecka (powyżej
miesiąca);
3) nieuiszczania odpłatności za korzystanie ze świadczeń powyżej 3 miesięcy;
4) jeżeli do dnia 15 września dziecko nie zgłosi się do przedszkola, a rodzice nie podadzą
przyczyny nieobecności dziecka.
23a
Przestrzeganie praw dziecka
1. Przedszkole przestrzega prawa dziecka wynikające z Konwencji Praw Dziecka.
2. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
1) szacunku dla wszystkich jego potrzeb;
a) Okazujemy ciepło, troskę, zaufanie,
b) Słuchamy, akceptujemy, jesteśmy otwarci,
c) Dokonujemy ustaleń z dzieckiem., rozpoznajemy uczucia,
d) Okazujemy wiarę w zdolności i możliwości, stosujemy wzmocnienia i zadowolenie
z postępów,
e) Traktujemy błędy jako źródła informacji o tym co trzeba udoskonalić, zmienić,
f) Przestrzegamy ustalonych norm, udzielamy pomocy, wykazujemy zrozumienie;
2) indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu:
a) Staramy się poznać każde dziecko przez rozmowy z rodzicami i dzięki własnej obserwacji,
b) Dostosowujemy metody pracy do możliwości dzieci, a tematykę zajęć do ich zainteresowań,
c) Umożliwiamy poznanie różnorodności otaczającej rzeczywistości, tłumacząc dziecku różne
zjawiska,
d) Rozwijamy uzdolnienia,
32
e) Udzielamy pomocy dzieciom przejawiającym różnorodne trudności,
f) Doceniamy wysiłek dziecka włożony w pracę, bez względu na jej efekt.;
3) nienaruszalności cielesnej;
a) W przedszkolu nie stosujemy kar cielesnych,
b) Kontakt fizyczny może się odbywać tylko w sposób akceptowany przez dziecko;
4) poszanowania własności;
a) Każde dziecko ma własne miejsce w szatni do rzeczy osobistych,
b) Z rzeczy będących własnością dziecka mogą korzystać inne osoby tylko za zgodą właściciela;
5) podejmowania decyzji i możliwości wyboru;
a) Dajemy prawo do nieuczestniczenia w działaniach zainicjowanych przez nauczyciela,
b) Dzieci mogą wybierać rodzaj zabawy i aktywności w czasie dowolnym;
6) opieki i ochrony przed przemocą;
a) Prowadzimy zajęcia profilaktyczno-edukacyjne mające chronić dziecko, ostrzegać i radzić
sobie w trudnych sytuacjach,
b) Uczymy asertywności,
c) Nie oceniamy dzieci, nie stosujemy kar zawierających jakiekolwiek formy przemocy
fizycznej,
d) Przemoc w naszym przedszkolu sporadycznie dotyczy relacji między dziećmi. W sytuacjach,
e) trudnych udzielamy dzieciom naszego wsparcia. Staramy się wtedy zająć obiema stronami
konfliktu,
f) Umożliwiamy dzieciom przeżycie uczuć, rozwiązanie konfliktu i pogodzenie się,
g) Prowadzimy zabawy przeciw agresji.
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat.
a) Dziecko ma prawo ze wszystkimi sprawami i problemami zwrócić się do nauczyciela lub
innego pracownika przedszkola
b) Stosujemy zasady aktywnego słuchania. Są to:
 Umiejętność powtórzenia tego co się słyszało,
 Zrozumienie emocji dziecka,
 Szczerość wobec dziecka,
 Nie stosujemy czynników blokujących dziecko,
 Nie oskarżamy,
 Nie napominamy,
 Nie obwiniamy,
 Nie osądzamy,
 Nie moralizujemy,
c) Pomagamy samodzielnie dziecku znaleźć rozwiązanie problemu, poprzez kierowanie jego,
d) myśleniem i wskazywanie różnych możliwości,
e) Dziecko może mieć odmienne zdanie od nauczyciela i innych dzieci.
Rozdział 9
33
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
§ 24.
1. Rodzice mają prawo do:
1) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań
wynikających z przepisów oświatowych;
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań
edukacyjnych;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia,
wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych;
5) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
6) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
7) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez,
zajęć wychowawczo- dydaktycznych itp. ;
8) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją
wnętrz i otoczenia przedszkola;
9) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu
prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
10) wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;
11) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu;
12) zapoznania z prowadzoną dokumentacją dotyczącą rozwoju dziecka;
13) zapoznania się z wynikami prowadzonych obserwacji pedagogicznych;
14) uzyskiwania informacji o placówkach świadczących pomoc specjalistyczną dla dzieci.
1a. Przepływ informacji pomiędzy organami Przedszkola o proponowanych i planowanych
działaniach, odbywa się poprzez: zebrania, kontakty indywidualne, ogłoszenia na tablicy,
komunikaty i zarządzenia Dyrektora.
2. Rodzice mają obowiązek:
1) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań
wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych
czynności samoobsługowych- jedzenie, higiena, toaleta;
4) odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola;
5) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzeniu dziecka do
przedszkola;
6) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;
7) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
8) przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu
jakichkolwiek leków;
34
9) interesować się sukcesami i porażkami dziecka;
10) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;
11) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego
zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie;
12) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
13) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielowi o zmianie adresu zamieszkania i telefonu
kontaktowego;
14) informować o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
15) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
16) kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku.
§ 25.
1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane
w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia
powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka
na świeżym powietrzu.
2. Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, przybory
toaletowe, pidżamę i poszwę (w przypadku leżakowania), worek ze strojem gimnastycznym (5-6-
latki). Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku. Na początku roku szkolnego
nauczyciel wywiesza spis materiałów i przyborów do zajęć plastycznych, w które należy dziecku
zaopatrzyć.
2a. Dziecko nie powinno przychodzić do przedszkola w objawami chorobowymi. W przypadku
stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej, rodzice zobowiązani są do natychmiastowego
poinformowania o tym fakcie Dyrektora Przedszkola.
3. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek. Za zepsucie lub zagubienie
przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.
4. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za inne rzeczy przynoszone przez dzieci.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26.
1. Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27.
1. Przedszkole prowadzi przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 28.
35
1. Zmiany (aktualizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu
prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
2. Tryb wprowadzania zmian (aktualizacji) do statutu jest identyczny, jak tryb jego uchwalania.
3. O wprowadzonych zmianach (nowelizacjach) do statutu dyrektor zawiadamia organ
prowadzący i organ nadzorujący.
4. Dyrektor publikuje ujednolicony tekst statutu jako załącznik do obwieszczenia, po otrzymaniu
upoważnienia od Rady Pedagogicznej.
§ 28a
Skargi i wnioski
1. Skargi i wnioski dotyczące nieprzestrzegania praw dziecka w przedszkolu przyjmuje dyrektor.
Rozpatrzenie następuje na piśmie w ciągu 1 miesiąca zgodnie z art. 226 KPA rozdział skargi oraz
Rozporządzeniem w sprawie organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
z 22.02.2002 r.
2. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza
protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
3. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko i adres
zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
4. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego
wnoszący.
5. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się
bez rozpoznania.
6. Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają odrębne przepisy.
§ 29
Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Informacje

Liczba wyświetleń: 371
Utworzono dnia: 25.03.2021

Historia publikacji

  • 25.03.2021 09:30, Administrator
    Dodanie strony: Statut Publicznego Przedszkola w Stobnie Siódmym